Môžete nás sledovať aj na sociálnych sieťach
OZ Metanoia logo

Inklúzia (nielen) v montessori vzdelávaní Dlhodobý kurz

Inovačné vzdelávanie
EČ 22/2024 – IV

Pre prihlásenie kliknite sem:

AKO VIDÍME INKLÚZIU MY?

„Inklúzia znamená akceptáciu a podporu rozmanitosti v rámci kolektívu.”

Hoci mnohí učitelia dobre poznajú metodické a didaktické postupy, v praxi musia výučbu neustále prispôsobovať individuálnym potrebám detí. Každá trieda je jedinečná – deti sa líšia svojimi potrebami, prejavmi správania a spôsobmi učenia, čo môže byť pre pedagógov náročné. Učitelia sa denne stretávajú s deťmi s ADHD, Aspergerovým syndrómom, vysokou citlivosťou, špecifickými poruchami učenia či nadanými žiakmi. Často pracujú aj s deťmi s „poruchami správania“ alebo s tými, ktoré majú ťažkosti s reguláciou vlastných emócií a prežívania.

„Úspešná inklúzia je jednou z najväčších výziev súčasného školského systému.”

ČO PRINÁŠAME?

- Ako s deťmi s inakosťou pracovať?

- Ako im porozumieť a pochopiť, čo je príčinou ich prežívania a správania?

- Prečo u niektorých detí nie je možné aplikovať bežné postupy z praxe a ako ich môžeme nahradiť?

- Ako v rámci vyučovacieho procesu zabezpečiť čo najväčšiu harmóniu a kontinuitu?

- Ako pomôcť každému jednému dieťaťu sa čo najplnohodnotnejšie sa rozvíjať?

- Ako ošetriť vzťahy v kolektíve a budovať korektné a zdravé vzťahy s rodičmi?

Aj odpovede na tieto otázky si odnesiete z dlhodobého kurzu „Inklúzia (nielen) v montessori vzdelávaní“. Prevedú vás ním skúsené lektorky, montessori terapeutky, ktoré sa dlhodobo venujú téme inklúzie v predškolskom aj školskom prostredí. Na kurze budú prednášať aj ďalšie lektorky, ktoré ste mohli zažiť už na montessori konferencii ZMYSLY.

Kurz je určený pre učiteľov materských, základných a stredných škôl, učiteľov základných umeleckých škôl, vychovávateľov, pedagogických asistentov, školských špeciálnych pedagógov, logopédov a školských logopédov, psychológov a školských psychológov, špeciálnych, liečebných a sociálnych pedagógov, ako aj všetkých, ktorí sa o tému inklúzie zaujímajú.

ČO PONÚKAME?

Program „Inklúzia v (nielen) montessori prostredí“ ponúka pedagogickým a odborným pracovníkom v školstve komplexné pochopenie a praktické zručnosti v oblasti inklúzie a Montessori pedagogiky. Program sa zameriava na prehĺbenie, rozšírenie a inováciu profesijných kompetencií v oblasti inklúzie a inkluzívneho vzdelávania. Obsahuje 11 modulov, ktoré zahŕňajú teoretické prednášky, ukážky, praktické cvičenia a prípadové štúdie.

Cieľom je poskytnúť účastníkom znalosti o základných princípoch inkluzívnej pedagogiky, aplikácii Montessori prístupov v inkluzívnom prostredí a schopnosť efektívnej komunikácie a spolupráce s kolegami a rodičmi.

Absolventi získajú komplexné porozumenie inkluzívneho vzdelávania a schopnosť identifikovať individuálne potreby detí a navrhovať a implementovať inkluzívne stratégie a opatrenia. Program podporuje aj analytické schopnosti absolventov na hodnotenie účinnosti inkluzívnych praktík.

Kurz je uznaný ako program inovačného vzdelávania.

ČO ZÍSKA ABSOLVENT KURZU?

- komplexné porozumenie inkluzívneho vzdelávania vrátane teoretických základov a praktických prístupov

- prehľad o právnom rámci a legislatívnych aspektoch týkajúcich sa inklúzie detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebam

- znalosť rôznych modelov a prístupov k inkluzívnej pedagogike a možnosti ich aplikácie v konkrétnych školských prostrediach

- schopnosť identifikovať individuálne potreby a nároky detí a žiakov so špeciálnymi potrebami a navrhovať a implementovať proinkluzívne stratégie a opatrenia

- praktické skúsenosti s vytváraním inkluzívneho prostredia a poskytovaním podpory žiakom s rôznorodými potrebami

- schopnosť efektívnej komunikácie a spolupráce s kolegami, rodičmi a odborníkmi z iných disciplín s cieľom podporiť inkluzívne vzdelávanie

- analytické schopnosti na posúdenie a hodnotenie účinnosti inkluzívnych praktík a identifikáciu oblastí na ďalšie zlepšenie a rozvoj

INFORMÁCIE O VZDELÁVANÍ

Odborný garant kurzu: Mgr. Bc. Lucia Jakabová
 
Miesto konania: Metanoia Centrum, o.z., Hrušková 2/C, Bratislava
 
Dĺžka kurzu: 11 modulov
1 modul = 10 výukových hodín x 45 min (pia 13 – 17 hod.; so 9 – 16 hod.)
Spolu 110 výukových hodín prezenčne
 
Samoštúdium: vypracovanie prípadovej štúdie (30 hodín) + štúdium literatúry
 
Cena kurzu: 150€/modul (platí sa mesiac vopred)
 
Termíny:
1. modul 25. – 26. 04. 2025
2. modul 09. – 10. 05. 2025
3. modul 20. – 21. 06. 2025
4. modul 04. – 05. 07. 2025
5. modul 12. – 13. 09. 2025
6. modul 24. – 25. 10. 2025 
7. modul 28. – 29. 11. 2025
8. modul 05. – 06. 12. 2025
Termíny ostatných modulov zverejníme v priebehu roka.
 
Poznámka: v prípade nemožnosti zúčastniť sa prezenčne je možnosť pripojiť sa online, alebo pozrieť modul zo záznamu.

Obsah kurzu

1. modul

Inkluzívna pedagogika

vymedzenie, komponenty a podmienky úspešnej realizácie, aktuálna situácia na SVK, nároky na inklúziu, zmena paradigmy prístupu k postihnutiu, využitie IT technológií v prosece inklúzie – práca s programom Coughdrop – komunikačné tabuľky AAK pre autistické deti

2. modul

Úvod do vývinovej psychológie

teória vzťahovej väzby, psychologické determinanty inkluzívnej pedagogiky, neurobiologické determinanty inkluzívnej pedagogiky

3. modul

Inkluzívne montessori pripravené prostredie

pre vek 0–3, 3–6, 6–12, adaptácia detí na nové prostredie

4. modul

Emočné poruchy a poruchy správania ako dôsledok ranej traumatizácie

vymedzenie, charakteristika, možnosti diagnostiky, podpory a rozvoja v kontexte predškolského/školského prostredia

5. modul

Pervazívne vývinové poruchy, poruchy autistického spektra, narušená komunikačná schopnosť

vymedzenie, charakteristika, možnosti diagnostiky, podpory a rozvoja v kontexte predškolského/školského prostredia

6. modul

Genetické syndrómy, mentálne znevýhodnenie, epilepsia

vymedzenie, charakteristika, možnosti diagnostiky, podpory a rozvoja v kontexte predškolského/školského prostredia

7. modul

Špecifické poruchy učenia, ADHD, ADD, bilingvizmus
a nadpriemerné nadanie

vymedzenie, charakteristika, možnosti diagnostiky, podpory a rozvoja v kontexte predškolského/školského prostredia

8. modul

Komplexná vývinová trauma, deti v náhradnej starostlivosti, deti pochádzajúce zo znevýhodneného prostredia

vymedzenie, charakteristika, možnosti diagnostiky, podpory a rozvoja v kontexte predškolského/školského prostredia

9. modul

Vysoká citlivosť u detí, deti v procese trúchlenia (po strate blízkeho), deti z neúplných a rozvádzajúcich sa rodín

vymedzenie, charakteristika, možnosti podpory a rozvoja v kontexte predškolského/školského prostredia

10. modul

Osobnosť pedagóga, zdroje, psychohygiena, komunikácia
s rodičmi, interdisciplinárna spolupráca

11. modul

Záverečné opakovanie a skúšky

prezentácia prípadovej štúdie, aplikácia obsahu kurzu – riešenie problémových situácií

LEKTORSKÝ TÍM

HLAVNÉ LEKTORKY

Mgr. Bc. Lucia Jakabová

Vyštudovala psychológiu a neskôr filozofiu. Montessori pedagogike sa venuje 12 rokov. V tomto smere sprevádza deti a ich rodiny, organizuje kurzy a vzdelávania pre rodičov aj odborníkov. Je podpredsedníčkou Slovenskej asociácie montessori. Ukončila medzinárodný výcvik montessori terapie a vedie vlastnú prax, v rámci ktorej pracuje s rodinami s deťmi so špeciálnymi potrebami. O inklúzii a montessori pedagogike prednáša aj na Katedre psychológie Trnavskej univerzity. Je spoluzakladateľkou občianskeho združenia Metanoia centrum, ktorého cieľom je pomoc a podpora v oblasti duševného zdravia.

Mgr. Lucia Smičeková

Vyštudovala špeciálnu pedagogiku, viac ako 20 rokov sa venuje montessori pedagogike. Absolvovala montessori diplomované kurzy pre vek 3 – 12 na Slovensku, v Čechách a v Nemecku a výcvik montessori terapie s Lore Anderlik. Lucia 9 rokov viedla montessori skupinu domáceho vzdelávania a pracovala v medzinárodnej AMI škôlke. V súčasnosti prepája svoje skúsenosti
a znalosti pri individuálnej a terapeutickej práci s deťmi s odlišnosťami. Venuje sa takisto konzultantskej činnosti, kde vedie učiteľské a pracovné tímy niekoľkých montessori školských a predškolských vzdelávacích zariadení.

SPOLULEKTORKY

Mgr. Mária Kozelková, PhD.

Venuje sa Montessori metóde viac ako 20 rokov. Prakticky ako Montessori terapeutka prácou s deťmi i formou prednášok a školení doma i v zahraničí. Vyštudovala psychológiu na Trnavskej univerzite, kde aktuálne pôsobí a je absolventkou AMI (Association Montessori Internationale) kurzu 3–6+. Ako psychoterapeutka sa venuje deťom i dospelým. V roku 2023 sa stala členkou poradného tímu medzinárodnej spoločnosti Montessori Medical Partnership for Inclusion pre oblasť psychológie.

Mgr. Lucia Golisová, PhD.

Je psychologička a arteterapeutka. Pracovala v Autistickom centre Andreas, kde sa venovala diagnostike porúch autistického spektra, terapeuticky pracovala s deťmi a mladými ľuďmi
s Aspergerovým syndrómom. Je podpredsedníčkou Asociácie slovenských arteterapeutov. Ukončila doktorandské štúdium, kde predmetom jej výskumu bolo využitie arteterapie na rozvoj emocionálnej inteligencie u osôb s Aspergerovým syndrómom. Aktuálne pracuje ako školská psychologička.

Mgr. Katarína Klincová

Je psychologička v Národnom onkologickom ústave a v Lige proti rakovine, zároveň menežérka celoslovenskej Siete onkopsychológov. Frekventantka psychoterapeutického výcviku v Gestalt terapii, súbežne v atestačnej príprave na klinickú psychológiu. Okrem psychologickej pomoci onkologickým pacientom, ich príbuzným a pozostalým, či širšej klientele, sa venuje vzdelávaniu členov pacientskych organizácií i verejnosti v témach duševného zdravia.

Mgr. Ivana Procházková

Je lektorka seminárov na tému výchovy najmenších detí a emočnej inteligencie pre laickú aj odbornú verejnosť. Ako vyštudovaná špeciálna pedagogička a montessori terapeutka má blízko k deťom a rodinám s najrôznejšími odlišnosťami a výchova a vzdelávanie ju vždy fascinovali. Pred trinástimi rokmi založila prvé montessori jasle v Brne, na ktoré neskôr nadviazala aj montessori škôlkou. Je spoluautorkou knihy „S láskou aj rozumom“ – o výchove detí od narodenia do troch rokov. V neposlednom rade je mamou troch detí, ktoré ju denne obohacujú ich vidinou sveta.

SPÄTNÉ VÄZBY

od účastníkov 1. behu kurzu

Zuzana Törvényi Belovičová

psychologička, Pezinok

Kurz Inklúzia (nielen) v montessori vzdelávaní je pre mňa zdrojom a inšpiráciou v mnohom – ponúka informácie, sebaskúsenosť, rozširuje poznanie, prináša množstvo vysoko kvalifikovaných odborníkov v roli hosťujúcich lektorov a lektoriek, špecializáciu v roznych témach s priamym presahom do praxe a množstvom nástrojov priamo použiteľných v praxi. Lektorky Lucka Smičeková a Lucka Jakabová svojim prístupom, skúsenosťami a vysokou odbornosťou vytvárajú bezpečný priestor, kde je možné rásť nielen odborne, ale aj ľudsky. V dnešnej dobe rozmanitosti a bohatstva v detských skupinách ho vnímam ako „must have” pre každého učiteľa, špeciálneho pedagóga či začínajúceho školského psychológa. Učí vás vidieť dieťa v jeho jedinečnosti, rozmanitosti a bohatstve sveta, ktorý v sebe má.

Eva Šarközyová

logopedička, Trnava

Stačí raz zažiť, ako stokrát počuť. Keď človek zažije, čo to reálne znamená miesto prijatia a pochopenia, potom to vie odovzdávať aj ďalej. Od vzdelávania som očakávala informácie „ako to treba robiť“ pri rozličných deťoch a ich rozličných ťažkostiach, a ako to robiť dobre (aby to „najlepšie ako viem“, bolo zas o kúsok lepšie ;)). Okrem toho, že som tu dostala mnoho naozaj praktických a úžitočných informácií, mohla som aj na vlastnej koži zažiť, čo to inklúzia naozaj je. Od začiatku do konca kurzu som zažívala prijatie a pochopenie, to že každý z nás je vzácny a výnimočný, a stačí zavnímať a zreflektovať potreby a pocity seba a tých okolo mňa, a potom je nielen príjemné byť spolu, ale môžeme spolu rásť. Veľmi by som si priala, aby som takéto inkluzívne prostredie - miesto prijatia, pochopenia a učenia sa s radosťou.

Naďa Navarová

špeciálna pedagogička, Bratislava

Inkluzívne vzdelávanie v Montessori kontexte je jedinečná skúsenosť, ktorú vrelo odporúčam. Počas ročného vzdelávania som získala hlboké odborné poznatky prepojené so sebaskúsenosťou, čo mi umožňuje aktívne prispievať k vytváraniu podnetného, rešpektujúceho a inkluzívneho prostredia, kde má každé dieťa priestor rozvíjať svoj jedinečný potenciál. Ak chcete získať hlbší pohľad na dieťa, prostredie a úlohu dospelého vo výchove, Montessori vzdelávanie vám ponúkne nielen teoretické znalosti, ale aj transformačnú skúsenosť, ktorá vám pomôže vytvárať prostredie plné rešpektu, porozumenia a podpory.

Kristína Hrončeková

montessori pedagogička, výtvarníčka, Stupava

Vďaka kurzu inklúzie vnímam deti v školskom prostredí oveľa pestrejšie, ako predtým. Štúdium a nové poznatky mi pomáhajú nazrieť hlbšie, pod povrch viditeľných problémov, či nežiadúceho správania. Tento proces prebúdza súcit, oživuje zvedavosť a túžbu dozvedieť sa viac. Moja práca ma viac baví.

Simona Virbová

montessori pedagogička, Bratislava

Inklúzia (nielen) v montessori prostredí nie je len výcvik, ktorý nám približuje, ako sprevádzať deti so špeciálnymi potrebami. Pomohol mi zvedomiť si, že každý z nás má špeciálne potreby bezohľadu na to, ako veľmi viditeľné sú, a tiež fakt, že s každým dieťaťom sa dá pracovať a podporiť ho, keď pochopíme, odkiaľ sa táto potreba berie a s čím súvisí. Veľmi oceňujem odbornosť oboch lektoriek Luciek, ľudský prístup, odhodlanie, skúsenosti z vlastnej praxe. Veľkým prínosom sú aj prednášky hostí, ktorí sa podieľajú na tvorbe obsahu výcviku a sú odborníkmi vo svojich oblastiach.

Katarína Kukoľová

zriaďovateľka montessori materskej školy, Prešov

Keď som sa dozvedela, že Metanoia o.z. ponúka Kurz Inkúzia (nielen) v montessori prostredí, neváhala som ani minútu, keďže pracujem s deťmi na základe Montessori pedagogiky a v našom zariadení máme skúsenosť s deťmi s inakosťou. Môžem skonštatovať, že moje rozhodnutie bolo správne. Tento kurz mi napomáha hlbšie spoznávať seba samú, byť poctivá a úprimná k svojmu prežívaniu pri práci deťmi, či už zdravými alebo deťmi s inakosťou, rozpoznať hlbšie ich potreby, spôsob myslenia a prežívania, čo mi dáva hlbší zmysel v mojej práci. Všetky deti potrebujú byť prijaté nami, o to viac deti s inakosťou, potrebujú našu pomocnú ruku, stačí ju len vystrieť... Každý z nás sa chce cítiť bezpečne v prostredí, kde vyrastá. Nestačí len pripraviť bezbariérové prostredie. Musíme vytvoriť prostredie "prijatia" pre všetky deti vrátane tých s inakosťou, pričom je nevyhnutné byť empatický a zvoliť vhodnú komunikáciu pre vytvorenie dôverného prostredia. Dnešná doba si vyžaduje uznať rozdielnosť a rešpektovať individualitu každého, tak ako to zdôrazňovala Lore Anderlik. A tento Kurz inklúzie nás na to všetko odborne, s ľudským prístupom pripravuje... S vďačnosťou a pokorou ďakujem za množstvo podnetných informácií.

Fotogaléria 1. behu kurzu

Projekt vznikol za podpory:

Copyright © 2025 Metanoia
Môžete nás sledovať aj na sociálnych sieťach
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram